top of page

AlgemeneVoowaarden

Algemene voorwaarden KMB bv

ARTIKEL 1 – TOTSTANDKOMING OFFERTE

1. Vanaf ondertekening door de klant van de vooropgestelde offerte zijn alle werken, handelingen,

bestellingen en overeenkomsten onderworpen aan de hierna bepaalde voorwaarden, waarvan de klant

verklaart er kennis te hebben van genomen en ze in hun geheel te aanvaarden.

1.2 Ieder begin van de uitvoering van de gevraagde werken geldt als aanvaarding van de algemene

voorwaarden.

1.3 Elke afwijking van de algemene of bijzondere voorwaarden moet vooraf schriftelijk door de

opdrachtgever worden aanvaard.

ARTIKEL 2 – UITVOERING EN VERLOOP VAN DE WERKEN

2.1 De werken zoals vermeld op de offerte worden uitgevoerd binnen een daarvoor haalbare en

redelijke termijn, waarbij rekening gehouden wordt met de complexiteit van de werken,

weersomstandigheden, etc. Uitvoeringstermijnen zijn enkel benaderend en worden (eventueel) louter

ten indicatieve titel vermeld, behoudens ingeval daarvan schriftelijk is afgeweken. Dit is echter niet van

toepassing bij onvoorzienbare omstandigheden, onafhankelijk van van de wil van de aannemer, en die

de aannemer beletten de overeengekomen uitvoeringsdatum na te leven.

2.2 De opdrachtgever aanvaardt geen annulering of wijziging van de werken, behoudens

voorafgaandelijk schriftelijk akkoord. Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de

werkzaamheden zoals omschreven in de offerte/overeenkomst, moet aldus het voorwerp uitmaken

van een aanhangsel bij de offerte/overeenkomst.

ARTIKEL 3 – PRIJS

3.1 De totaalprijs van de werken bedraagdt deze vermeld op de overeenkomst. De prijs wordt bepaald

inclusief BTW, tenzij anders vermeld. De prijs is vast en kan slechts gewijzigd worden mits een

schriftelijk voorafgaand akkoord door de aannemer en klant of zoals beschreven in punt 4.2.

3.2 Onze offertes zijn 15 dagen geldig en omvatten een totaaluitvoering van de overeenkomst.

Uitgedrukte prijzen en eenheidsprijzen zijn derhalve geldig voor de uitvoering van de voorziene

hoeveelheden en blijven geldig voor de termijn van 15 dagen vanaf offertedatum.

ARTIKEL 4 – BETALING

4.1. De betaling zal geschieden door overschrijving op het volgende rekeningnummer rekening

houdend met de vooraf bepaalde betalingsvoorwaarden:

IBAN: BE60 7360 3842 2370

BIC: KREDBEBB

MEDEDELING: klantnaam + factuurnummer

4.2 Na aanvaarding van de offerte/overeenkomst zal de opdrachtgever, op een vooraf bepaalde termijn

voor de werken, een factuur ontvangen van 30% van het totaalbedrag te storten als voorschot op de

werken. Een laattijdige betaling van dit voorschot geeft KMB bv het recht de offerte aan te passen/ te

annuleren en de prijs aan te passen indien deze niet meer van toepassing zouden zijn. 4.3 Na de oplevering van de 1e fase der werken heeft de klant 5 kalenderdagen de tijd om het het

resterende bedrag (30% van het totaalbedrag) te storten op bovenstaand rekeningnummer.

4.4 Na de totale en laatste oplevering der werken heeft de klant 5 kalenderdagen de tijd om het

resterende bedrag (40% van het totaalbedrag) te storten op bovenstaand rekeningnummer.

4.5 Iedere oplevering moet het voorwerp uitmaken van een factuur met een omstandige beschrijving

van de uitgevoerde werken/geleverde goederen.

4.6 Elke schuld van een opdrachtgever die op de vervaldag onbetaald blijft, zal van rechtswege en

zonder ingebrekestelling of welke andere formaliteit ook, een interest van 10 % per jaar opbrengen, te

rekenen vanaf de vervaldag tot de dag van volledige betaling, alsook een forfaitaire schadevergoeding

van 10 % met een minimum van 250 Euro, op het verschuldigde bedrag in hoofdsom.

ARTIKEL 5 – OPLEVERING

5.1 Er zijn 2 voorziene opleverings momenten. Elk moment zal gepaard gaan met de voorwaarden de

betaling zoals hierboven beschreven in punt 4.3 – 4.4 te volbrengen. Indien geen oplevering werd

voorzien, zal de levering van de goederen of materialen of de uitvoering van het werk zelf, zonder

protest bij aangetekend schrijven vanwege de opdrachtgever binnen de 48 uren vanaf de levering

of uitvoering, gelden als definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de geleverde goederen of

uitgevoerde werken, zowel wat de zichtbare als de verborgen gebreken betreft.

5.2 In alle gevallen zal de onvoorwaardelijke gehele of gedeeltelijke ingebruikname van de goederen of

werken door de opdrachtgever of diens gemachtigden worden aanzien als de definitieve en

onherroepelijke aanvaarding der werken.

ARTIKEL 6 – OVERMACHT

6.1 De tijdelijke opschorting van de levering en/of werken door overmacht, brengt van rechtswege en

zonder schadevergoeding met zich mee dat de oorspronkelijk voorziene uitvoeringstermijn verlengd

wordt met een periode gelijk aan de opschortingstermijn, te vermeerderen met de tijd die nodig is om

de werf weer op te starten. Een tenietgaan of beschadiging door toeval of overmacht van de geleverde

zaak of het uitgevoerde werk, of nog ingevolge de eigen fout van de opdrachtgever of van personen

voor wie hij instaat of die hij bij hem toelaat of duldt, is nooit ten laste van onze firma.

6.2 Wij behouden ons het recht voor de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande

ingebrekestelling als ontbonden te aanzien en wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden indien wij

in de onmogelijkheid verkeren de overeenkomst verder uit te voeren, zoals, en niet beperkt tot, bij

overmacht, staking, lock out, oproer, mobilisatie, brand, epidemie, (ernstige) ziekte, overstroming,

natuurrampen, overheidsmaatregelen, faillissement van onze leverancier, gewapende overval, en

onvermijdbare defecten in onze productieketen.

6.3 Wij behouden ons het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande

ingebrekestelling als ontbonden te aanzien en wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden ingeval van

faillissement, kennelijk onvermogen, of bij om het even welke wijziging in de juridische toestand van

de opdrachtgever.

6.4 Indien wij in de onmogelijkheid verkeren de overeenkomst verder uit te voeren ingevolge

overmacht gedurende een periode van meer dan drie maanden behouden ons het recht voor de

overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te aanzien en

kunnen wij niet aansprakelijk gesteld worden.6.5 Indien de levering franco op de werf of het magazijn is overeengekomen, is onze firma, onze

onderaannemers of aangestelden slechts gehouden op deze plaats te leveren voor zover zij op normale

wijze bereikbaar is. Kan dit niet, dan zal er ter plaatse worden gelost, naast het vervoermiddel, en

blijven de goederen vanaf dat ogenblik op het risico en geheel ten laste van de opdrachtgever achter.

ARTIKEL 7 – VERPLICHTINGEN OPDRACHTGEVER

7.1 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat de werken onmiddellijk kunnen worden aangevat. Bij

gebreke daaraan, zullen de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten welke voortvloeien uit het

tijdsverlies ten laste van de opdrachtgever worden gelegd, zonder voorafgaande ingebrekestelling.

7.2 De werf dient door de opdrachtgever in het voordeel van onze firma gratis voorzien te worden van

elektriciteit en water. Op de werf dient een parkeerplaats te worden voorzien van minimaal 30 lopende

meter en 3 meter breed. Indien deze parkeerplaats zich op de openbare weg bevindt, dient de

opdrachtgever in te staan voor alle taksen en vergunningen die daarvoor nodig zijn. Indien de

opdrachtgever deze verplichtingen niet nakomt, behouden wij ons het recht de uitvoering van de

werken op te schorten tot alle verplichtingen zijn nageleefd, zelfs indien de werken reeds werden

aangevangen. Blijft de opdrachtgever na verloop van een termijn van 8 dagen na schriftelijke

ingebrekestelling nog steeds in gebreke, zijn wij gerechtigd de overeenkomst als verbroken te

beschouwen. In dergelijk geval hebben wij recht op een minimale schadevergoeding gelijk aan 30% van

de prijs van het niet-uitgevoerde gedeelte, zonder afbreuk te doen aan ons recht een hogere

schadevergoeding te vorderen indien onze schade groter is.

7.3 De opdrachtgever zorgt voor een zorgvuldige stockering van de op de werf geleverde goederen en

voor de beveiliging daarvan.

ARTIKEL 8 – BEËINDIGING

8.1 Een beëindiging van de aan ons toevertrouwde opdracht door de opdrachtgever, het weze voor of

tijdens de uitvoering van de werken, is steeds mogelijk. De opdrachtgever zal gehouden zijn de reeds

uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds bestelde of geleverde

materialen en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk

aan 30% van de totale aannemingssom zonder BTW voor het feit van het verder verlies van de

aanneming.

ARTIKEL 9 – BEDINGEN INZAKE KLACHTEN

9.1 Protest op onze facturen dient op straffe van verval bij aangetekend schrijven te gebeuren uiterlijk

binnen de vijftien dagen na de factuurdatum en alleszins voor ingebruikname of voortverkoop van de

goederen.

9.2 Betwistingen over (verborgen gebreken aan) geleverde goederen, uitgevoerde werken of

uitgeschreven facturatie dient op straffe van verval te gebeuren bij aangetekend schrijven binnen de

acht dagen na levering,hetzij uitvoering, hetzij factuurdatum.

9.3 Ingeval van een nieuwe dichtingslaag zijn wijzigingen aan de helling niet voorzien, tenzij

uitdrukkelijk overeengekomen. Bijgevolg kunnen wij niet verantwoordelijk worden gesteld voor

eventuele plasvorming. Plasvorming beperkt geenszins onze waarborg op waterdichting.

ARTIKEL 10 – EIGENDOMSVOORBEHOUD

10.1 Alle goederen, materialen en benodigdheden, alsmede de uitgevoerde werken blijven eigendom

van onze firma tot aan de integrale betaling van onze facturen in hoofdsom en aankleven. Dit geldt

evenzeer indien de werken, leveringen, goederen of materialen van onze firma slechts een onderdeel uitmaken (bijzaak) van een groter geheel (hoofdzaak) waarvan de eigendom of gedeelten hiervan niet

aan onze firma zou toebehoren. De opdrachtgever staat vanaf de levering op de werf in voor schade

aan en vervreemding van deze goederen.

10.2 Elke vertraging in de betaling kan aanleiding geven om de nog uit te voeren leveringen en werken

op te schorten of te vernietigen, en het aanvaarden van nieuwe bestellingen te weigeren.

10.3 Onze firma behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder

voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen ingeval van faillissement, W.C.O.,

kennelijk onvermogen, collectieve schuldenregeling, alsook bij om het even welke wijziging aan de

juridische toestand van de opdrachtgever.

ARTIKEL 11 – NIETIGHEID

11.1 De nietigheid van één of meerdere clausules van de overeenkomst brengt niet de nietigheid van

de rest van de overeenkomst mee. Partijen verbinden er zich toe de nietige clausule(s) te vervangen

door een rechtsgeldige clausule, of clausules, die zal (zullen) overeenstemmen met de oorspronkelijke

bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst, dan wel er zo dicht mogelijk bij zal (zullen)

aansluiten.

ARTIKEL 12 – RECHTSKEUZE EN GESCHILLENBESLECHTING

12.1 Op al onze overeenkomsten is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.

12.2 Geschillen worden beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement

Antwerpen.

ARTIKEL 13 – GDPR

Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij van u ontvangen met het oog de uitvoering

van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten. De

rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire

verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. De verwerkingsverantwoordelijke is KMB bv (Guido

Gezellestraat 78, 2300 Turnhout). Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan

verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van voormelde

doeleinden voor de verwerking. De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de

persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening

Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan

ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en

onze medewerkers zou ontvangen. De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de

verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op de inzage, verbetering, het wissen en

bezwaar.

bottom of page